2050. urterako abiazioaren neutraltasun klimatikoko helburua betetzeko, funtsezkoa izan daiteke aireontzien hidrogeno bidezko propultsioa. Baina zenbait erronkari aurre egin beharko zaie hori lortzeko, hala nola kudeaketa termikoari eta hegazkineko erregai-pilen beroaren disipazioari. Kontuan izan behar da erregai-pila batek sortutako elektrizitate watt bakoitzeko bero watt bat sortzen dela hondar gisa. Zalantzarik gabe, abantaila handia litzateke bero hori berreskuratu ahal izatea gerora erabiltzeko. exFan proiektuak berrikuntza horretan lan egingo du, propultsio-sistemaren gondolan bero-trukagailu kanalizatu bat sartuz. Hondar-berotik abiatuta bultzada sortuko du, hodi termo-aerodinamikoaren efektua edo «Meredith efektua» (ME) erabiliz. ME erabiliz bero-trukagailu arin bat diseinatzea eta hondar-beroa berreskuratzea etorkizun handiko gaiak dira, eta xehetasunez ikertuko dira. exFan sistema megawatt klaseko haizagailu elektrikoko propultsio-sistema batean sartuko da, hidrogenozko erregai-pilen teknologiaz elikatuta. Bero-trukagailuak diseinu bionikoa izango du, eta gainazalean akabera egokia emango zaio partikulen pilaketa, korrosioa eta higadura eragozteko. Era berean, kudeaketa termikoko sistema berritzaile bat diseinatuko da hondar-beroaren kalitatea optimizatzeko eta propultsio-sistemaren bero-fluxua kontrolatzeko. Funtzionamendu-baldintza egokiak ere ikertuko dira. Simulazio-eredu bat sortuko da funtzionamendu-parametroak optimizatzeko. exFan sistemaren laborategiko lehen proba funtzionalek eredu hori egiaztatzeko balioko dute. exFan sistemaren berrikuntza iraultzaileei esker: i) Europako aireontzi-fabrikatzaileek ustiapen-kostuetan aurreztuko dute, ii) Europako industria aeronautikoak lehiakortasuna eta lidergoa mantenduko ditu nazioartean, eta iii) CO2 eta NOX isuririk gabeko aireontziak garatzeko bidean aurrerapauso handia emango da.
Mundu akademikoko, aeronautika-elkarteetako eta industriako diziplina anitzeko adituak biltzen ditu exFanek, kontseilu tekniko hautatu batek lagunduta. Clean Aviation eta Clean Hydrogen ere oso gertu izango ditu, haien arteko harreman estuaren bidez sinergiak sortzeko eta garapena bizkortzeko.
CIDETEC Surface Engineering da proiektuaren koordinatzailea. CIDETECek gainazaleko tratamenduak garatuko ditu, fabrikazio gehigarriko teknologien bidez sortutako bero-trukagailu berritzaileen diseinuan aplikatzeko. «Bainutik-kanpo» ikuspegia erabiliko da bero-trukagailuetan leunketa kimikoa eta nikelezko estaldura ez-elektrolitikoak egiteko, eta horrela lortuko da korrosioaren eta higaduraren aurka babestea eta inkrustazioaren aurkako propietateak ematea.
Hasiera: 01 | 12 | 2023
Amaiera: 30 | 11 | 2027
Budget: 3.984.082,50 €
CIDETEC Surface Engineering (Coordinator)
ADVANCED DRIVETRAIN TECHNOLOGIES GMBH
TECHNISCHE UNIVERSITAET WIEN
TECHNISCHE UNIVERSITAET MUENCHEN
INNOVATION IN RESEARCH & ENGINEERING SOLUTIONS
EGILE MECHANICS SL
EASN TECHNOLOGY INNOVATION SERVICES BVBA
FRAUNHOFER GESELLSCHAFT ZUR FORDERUNG DER ANGEWANDTEN FORSCHUNG EV
DEUTSCHES ZENTRUM FUR LUFT – UND RAUMFAHRT EV
POWER ID GMBH
Financiator
Funded by the European Union under GA 101138184. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and not necessarily reflect those of the European Union or CINEA. Neither the European Union nor CINEA can be held responsible for them.